fredag den 24. juli 2009

Europavej

Om aftenen i Norge mellem pigerne var gået til køjs og vi selv skulle til at tænke på det samme, gik jeg udenfor og røg lidt grøn look på den lille bro. Jeg anede ikke at der var flagermus i Norge, men jeg skal da godt nok love for, at jeg fik dem at se ved selvsyn. De kredsede om det lille jolle-“skur”, hvor der var mange, mange insekter. Fantastiske flyvere og fascinerende dyr, selvom du ikke får mig til at sige at de er pæne eller smukke.6 Et eller andet sted og af een eller anden grund, havde jeg en formodning om, måske endda en forventning om, at Europa-vejen..ja, ja, det lyder jo stort og pompøst.. var en flot og bred vej. Jeg skulle da godt nok lige vende begrebet et par gange med Jan og især, når vi sad i bilen og ventede på at gedekiddene havde fået deres tår mælk 7og de voksne gedder syntes at de kunne give lidt plads til de motoriserede køretøjer, der havde valgt at lægge vejen om Europavejen6  Enten gedder eller også nogle uldne norske får, der fik sig en lur, hvor de nu lige syntes, og Europavej må også i deres ører have lydt lidt mere end en landevej?13 20 Busser og lastbiler kunne nogen steder ikke klemme sig forbi hinanden også selvom der hverken var får, gedder eller køer, og nogle steder måtte vi bakke sammen med en laaaaang kø af andre biler indtil vejen var bred nok til at de lidt større biler kunne passere hinanden. Vejen omkring Geraa er breddere.. bare til sammenligning, men det er jo heller ikke just en Europavej32Nu var busser, gedder og får ikke det eneste, der færdes mere eller mindre frit på vejene i Norge. Køerne havde enddog meget frie tøjler og levede et løssluppent liv (øøøh, det var vist en plat een???)n55Faktisk var et rensdyr det eneste dyr, vi så, som var tøjret28   Men tovet var meget, meget langt og der stod så meget mad til den, at den,hvis den havde haft mulighed for det, sikkert ikke engang var stukket af eller gået sine egne veje. Det gjorde derimod krondyret, der stod oppe på “marken” bag “ vores” hytte en sen eftermiddag. På med zoomen, og den blev pænt og fotogent stående, til jeg var færdig. 26 Om jeg har lidt hjemve til Norge?? JA!  Jeg fik overhovedet ikke nok, og det smagte af mere og atter mere. Norge, jeg kommer tilbage igen på et tidspunktregndråber i græstrå på taget

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.