lørdag den 6. oktober 2007

Sorte huller

Husk, at der er nye billeder igen i dag. Albummet til venstre: "kursusdage i Ilulissat".Kurset skrider fremad, og lidt siver ind i mit tomme hoved. Det viser sig at sorte huller ikke kun eksisterer i min viden, at stjernerne ikke er huller i himmeltæppet, hvor lyset siver ind igennem og at nordlys faktisk er en større videnskab og ikke bare ånder, der spiller bold med kranier. Øv! Nå, men der er endnu ikke nogen, der hverken har kaldt mig måneformørkelsen eller sorte sol! Bortset fra det, kunne man med visse forudsætninger (at ens hoved ikke består af et sort hul fx) lære rigtigt meget. Pjat til side. Det er et godt og givtigt kursus. På mandag skal vi fremlægge et undervisningsforløb med brug af starlab. Jeg underviser ikke i fysik og kommer aldrig til det, så jeg er igang med at planlægge et noget anderledes forløb, hvor jeg gerne ville have haft rådighed over min eksterne harddisk, hvor mine billeder af Sisimiut by ligger, og hvor jeg kunne have været kreativ..Men jeg finder på noget tilsvarende og fremlæggelsen skal jo kun være af symbolsk betydning, idet vi kun får kort tid til det. Efter kurset idag gik jeg en tur ind til byen i det mest pragtfulde vejr. Jeg tog ned forbi Knud Rasmussens museum, som jo er en smuk bygning, men der var lukket, hvilket jeg også havde regnet med. Jeg har været der inde før, så det gjorde ikke noget, og jeg fortsatte ned til stranden forbi Zionskirken- en anderledes kirke idet den er sort i modsætning til vores, der er rød. Af een eller anden grund, synes jeg jo så at alle kirker bygget af træ skal være røde, hmm, men så sad lidt jeg ved stranden og lyttede til havet, der dovent slog sine bløde bølger ind på de runde klipper og ude på havet vippede små og store afbrækket indlandsis rundt i solens sidste stråler, en rød kutter/ skib sejlede dekorativt forbi og fuldendte billedet. Et rigtigt turistbillede. Smukt, harmonisk og romantisk.Smukt og ikke mærkeligt at turisterne betaler i dyre domme for at opleve det. Jeg glæder mig til i morgen, hvor jeg skal ud og sejle (selvbetalt) til isfjorden. Vi skal ikke på kursus af hensyn til kursuslederne, der af hensyn til arbejdstidsaftaler og andet ikke må undervise i morgen. De har af holdt det samme kursus for et andet hold lige før os. Det passer mig meget godt, at vi så får mulighed for at komme lidt ud på havet og snuse til havluften heroppe og se isfjeldene. Dem har vi jo ikke så forfærdeligt mange af i Sisimiut. Jeg har store forventninger, og håber at de bliver indfriet. Gid Jan, Laura og Sara var med til at opleve sammen med mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.