søndag den 30. september 2007

Jans billede: sne på sidevingen af vores grill. Der står en plastikbakke, der er frosset fast til sneen med fuglefrø i øverst. Det er et sjovt billede og godt set af Jan!
Jeg tror, at jeg har glemt at fortælle, at de timer jeg i starten af dette skoleår, var så flink, at ville tage ( 8 timer) heldigvis er sluppet af med igen meget hurtigt, idet der opstod en anden og bedre løsning for den klasse, der var lærer-mangel i. Det betyder, at jeg har undervisningsfri om fredagen, og det er jeg bare så lykkelig for. I alle de 18 år jeg har været lærer, har jeg haft mega-mange overtimer, og det kan mærkes på energien og entusiasmen eller rettere manglen på samme. Jeg nyder mine fredage, håber og ønsker at der ikke sker noget, som gør, at jeg mister dem. I fredags var jeg hjemme, og havde sat mig for at ville gøre rent! Jeg hev ALT ud af køkkenskabene! Hvis der inde i bunden af skabene var fyldt med tykke, fede og mætte maddiker, ville jeg ikke have undret mig, for der var så beskidt og rodet skabene, at selv musene (hvis der var nogen) ville være blevet forvirret og faret vild i alle de godter, de kunne tage for sig. Flere ting fandt jeg ud af: Hver gang vi skulle lave lagsagne (sikkert gennem flere år) har vi købt en ny æske med lagsagneplader med det til følge, at der stod 6-8 æsker med 3-4 plader i hver, at vi har så meget rasp, at vi kunne åbne en forretning, der solgte rasp, at grunden til at kakaopulver-poserne hurtigt blev tømt, var at pulveret lå i skabet og ikke i posen, at vi har grødris nok, til at lave risengrød til en hel soldaterkaserne, at tørrede bønner ikke ændre udseende, selvom det er et helt årti siden sidste holdbarhedsdato er overskredet... Men nu ser skabene fine, ryddelige og hygiejniske ud igen og faktisk ser de lidt halvtomme ud i forhold til før...hmmm, skulle man løbe ned i Brugsen og købe nogle æsker lagsagneplader, poser med kakaopulver og lidt mere rasp, fnis, fnis! NEJ! Det skal vi ihvertfald ikke. Da skabene var ok, gjorde jeg det samme med medicinkassen! UD med mærkelige tomme tuber, og elastikbånd, der er viklet ind i sig selv og se aadrr ud, og ved samme lejlighed, hev vi to uens og grimme skabe ned, som vi i sin tid hængte op som imidlertidig løsning, og op kom to hylder, og jeg indkøbte kasser/bokse til alle de mærkelig småting, man holder sig på et badeværelse. Det er lettere at finde tingene nu, og jeg håber, at det er en løsning, der er god?? Der lugter meget anderledes hjemme hos os nu, og der ser også anderledes ud: bedre og man får ikke åndenød og astmatiske anfald, når man trækker vejret ned i lungerne. Ruderne blev også pudset, og man kan nu se over til naboen igen og han kan nu se om der er lys hjemme hos os, grine-grine..;-)I fredags kom også Jans fødselsdagsgave.. Ja, han har fødselsdag i marts, og jeg bad ham om at finde en kortplotter til båden, da jeg vidste, at han godt kunne tænke sig sådan en, og at det ville være ekstra sikkerhed for ikke bare Jan, men også for passagererne, men det skete aldrig, og jeg har gået og haft det lidt skidt over, at han så aldrig fik en fødselsdagsgave af mig, så jeg bestilte over nettet en iPod Nano 4 Gb til ham i onsdags, og den var allerede i postboksen i fredags. Der var ikke etui til, og da det er fine sager, har jeg syet en imidlertidig pose til den. Jeg skal have fundet et vandtæt og stødsikkert etui til den. Jeg sad og bøvlede lidt med at finde ud af, hvordan man lægger cd-er ind, og faktisk er den nem og let at betjene. Den er simpelthen så fiks, og heldigvis er Jan meget glad for den. Han brugte tit mp3-afspilleren både foran computeren på arbejde (de har åbent kontorlandskab) og når han er ude og rejse og alle mulige andre steder, men den han havde var ringe, så iPod-en faldt i god jord. I Røde Kors købte jeg i foråret en gammeldags grøn parka (musk ox), og nu hvor det er blevet koldt, meget koldt, fandt jeg den frem. Lynlåsen var dårlig og der manglede nogle knapper. Det er jo til at overse, så jeg købte en knald-RØD lynlås til og skiftede alle knapperne ud med røde. Knaphullerne var for store til de nye knapper, så jeg måtte gøre dem mindre. Skindet på hætten blev klippet af og albuelapperne blev skiftet ud med nogle nye røde, hjemmelavede i beavernylon. Ny parka til under 150 kr. Og den er varm. Pigerne er til træning og Jan skifter et punkteret hjul på bilen så jeg sidder alene hjemme med Cecilie Norbys "slow fruit" på afspilleren. Dén er bare fed! Jeg nåede også at lave marmelade (nogle glas med sortebær og hindbær sødet med sødemiddel, og nogle glas med sortebær og æble sødet med sødemiddel. Det smager godt på sigtebrød, fy fy skamm, skamme, tilbage på den sunde vogn, NU) inden vi skulle over og (over-) spise hos Lena og Johannes. Vi fik både grønlandsk tørret proviant, ryper og flæskesteg og kogt ride, og tonsvis af chokolade af enhver art til kaffen. Tak for mad, Lena og Johannes. Det smagte vidunderligt. Vejret er til at sejle i idag, så det håber jeg, er det dagen kommer til at gå med!

2 kommentarer:

  1. Wauw, hvor er den lækker den parka. Fedt når genbrug får nyt liv på den måde. Den er virkelig flot med de røde detaljer.

    SvarSlet
  2. Tak skal du have. Jeg er også rigtig glad for den. jeg havde en magen til som barn, og den føles fuldstændig ligesom jeg erindrer den føltes dengang. Den er meget varm, og så er den unik (til og med meget billig)

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.